Monday 16 April 2012

Kerajaan Terengganu menzalimi petani

Baru-baru ini AJK lajnah telah mengadakan perjumpaan kali ke-6 di Terengganu..Berkampung selama 3 hari 2 malam,telah banyak perkara dibincangkan termasuk isu pertanian penduduk setempat..Terdapat satu aduan yang datangnya dari petani yang bekerja sebagai penanam padi.

Sudah tentulah masalah mereka berkaitan dengan corak pentadbiran kerajaan UMNO Terengganu yang dipimpin oleh YAB Ahmad Said...Kerajaan negeri telah berlaku zalim kepada pesawah-pesawah di Kampung Jelapang,Setiu,Terengganu..

Semasa perjumpaan AJK lajnah dengan penduduk Kampung Jelapang,pelbagai aduan dan cadangan diajukan kepada AJK lajnah sendiri..Alhamdulilah segala jawapan kepada persoalan mereka dijawab dengan sebaiknya dan mereka berpuas hati..

Di bawah ini,disenaraikan tuntutan-tuntutan pesawah di Kampung Jelapang..

a) Hak milik tanah - Pesawah mengadu yang mereka masih lagi tidak mendapat geran kekal untuk tanah yang diusahakan mereka dari kerajaan negeri sedangkan sudah bertahun-tahun mereka mengusahakan tanah tersebut.

b) Subsidi - Pesawah menuntut subsidi harga padi dari tahun 2009-2011

c) Penyelarasan input pertanian - Bantuan bahan asas seperti racun,baja dan bahan berkaitan dituntut supaya diselaraskan dengan kawasan penanaman padi yang lain..

d) Potongan padi - Menuntut supaya dikurangkan harga potongan padi yang diusahakan mereka kerana harga potongan sekarang yang mencecah 50% amat membebankan.

e) Jualan padi - Mereka mahukan kebebasan untuk mereka menjual padi kepada pembeli yang menawarkan harga yang lebih mahal kerana sehingga kini mereka hanya dibenarkan menjual hasil padi kepada Peladang.

f) Ganti rugi - Mereka menuntut ganti rugi di atas pembinaan infrstrukturdi atas tanah mereka

Difahamkan pada 24hb April (Selasa) ini,mereka akan mengadakan satu demonstrasi aman di hadapan Wisma Darul Iman untuk menyerahkan memorendum seterusnya menunut hak dan keperluan mereka diambil berat oleh pihak kerajaan.Turut sama dalam demonstrasi ini adalah beberapa petani di kawasan lain.

No comments:

Post a Comment